Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
10.4.2018
"Mun unelmana on käydä Malediiveilla ennen kuin ne uppoaa", sanoi abi Helsingin Sanomissa helmikuussa. Eikö kansakunnan nuori toivo yritä estää häämöttävää ympäristökatastrofia vaan haluaa lentomatkailullaan päin vastoin kiihdyttää sitä?
Ehkä abi vain sanoi ääneen sen, mitä useimmat meistä tekevät.
Kolme viidestä suomalaisesta pitää ilmastonmuutosta erittäin vakavana ongelmana. Kaikki tärkeimmät poliitikot ovat lausuneet, että ilmastonmuutos on Suomen suurin haaste. Silti sen torjunta jää näpertelyksi.
Hallitus esimerkiksi julisti maaliskuussa, että kävelyä ja pyöräilyä pitää edistää. Se on oikein, koska, jos ilmastonmuutos halutaan selättää, emme voi autoilla nykymalliin. Mutta samaan aikaan Turunväylälle Espooseen tehdään 15 miljoonalla eurolla lisää autokaistoja eikä yritystukia karsinut työryhmä saanut fossiilisten miljarditukia karsittua.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) on sanonut, että ilmastonmuutoksen hillinnän tulee olla keskeistä kaikissa budjettiin liittyvissä kysymyksissä. Se olisi erinomaista, ja saisi Suomen ilmastopäästöt nopeasti kuriin.
Valitettavasti Orpon tavoite on kovin kaukana. Tuoreessa Vihreän Langan numerossa hän vastaa, miksi ilmastotoimien edelle menevät työllisyys, kilpailukyky ja talouskasvu.
Kun kysyin valtiovarainministeriössä, miten ilmastonmuutos näkyy vero-osaston työssä, osaston johto vastasi, etteivät verot liity ilmastonmuutokseen. Näin siitä huolimatta, että esimerkiksi fossiiliset polttoaineet saavat Suomessa verohelpotuksia.
Vihreät on nostanut esiin lentoveron Ruotsin malliin. Se on askel oikeaan suuntaan, mutta muutaman kympin vero ei vielä riitä vähentämään lentämistä. Kukaan ei uskalla sanoa ääneen sitä epämiellyttävää totuutta, että tulevaisuudessa emme voi lentää yhtä paljon ja halvalla kuin nyt.
Lentoyhtiöiden pitäisi maksaa päästönsä ja nopeista junista saada vaihtoehto lennoille.
Sen lisäksi valtionyhtiö Finavia ja valtion pääosin omistama Finnair pitää velvottaa vastuulliseen liikennepolitiikkaan.
Samalla tavalla, kun Alkon pitää ristiriitaisesti myydä haitallista tuotetta ja vähentää sen käytön kielteisiä seurauksia, pitäisi valtionyhtiöiden vähentää lentämisen haittoja. Ruotsissa ilmastoministeri, vihreiden Isabella Lövin, haluaa, että lentokenttäyhtiö Swedavian edistää lentämisen vähenemistä.
Ja samalla tavalla kun tupakka-askissa pitää lukea, että tupakointi tappaa, tulee lentomainoksissa kertoa lentämisen päästöistä.
Nyt valtio kannustaa meitä lentämään. Suomen sisäisiä lentoja tuetaan ainakin 20 miljoonalla eurolla vuodessa.
Ajatushautomo Liberan toiminnanjohtaja Mikko Kiesiläinen (vihr) laski että jokaista matkustajaa tuetaan Savonlinnan meno-paluu-lennolla 265 eurolla. Ilmastonmuutoksen maailmassa tuki on aivan väärä viesti.
Kyselytutkimukset osoittavat, että iso osa ihmisistä olisi valmis merkittäviin toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Miksi meiltä ei vaadita sitä? Päinvastoin, meille esitetään, että voimme elää aivan kuin ennenkin. Siksi me jatkamme Malediiveille matkailua, kunnes ne uppoavat. Ja Välimerellä matkailua, kunnes alue aavikoituu. Ja Isolla valliriutalla sukeltelua, kunnes se kuolee pystyyn….
Sitran ennakointijohtaja Paula Laine kiteyttää nykytilan näin: On populismia sanoa asioita, joita ihmiset haluavat kuulla, mutta joiden tietää olevan epätosia. Tämän hetken suurinta populismia on väittää, että kaikki voi jatkua ennallaan.
Tiedämme varmuudella, että ilmastonmuutos muuttaa jo lähivuosina maailmaa tavoilla, jotka vaikuttavat Suomeenkin. Silti poliitikot eivät uskalla sanoa, miten suurta muutosta se vaatii meistä jokaisen elämäntapaan.
ilmastonmuutos  ilmastopolitiikka  lentäminen  valtiovarainministeriö  lentovero 
Tweet